Kedi lösemi, kedi lösemi hastalığı, Feline Leukemia Virus Enfeksiyonu, Kedi Lösemi Virusu Hastalığı, FeLV olarak da bilinmektedir.

Feline Leukemia Virus, Retroviridae familyasında yer alan RNA’lı bir virustur. Kedilerin tükrük bezi, kemik iliği ve solunum yolu gibi pek çok hücresinde çoğalabilen ve ölümcül hastalık tablosuna neden olan bir virüstür. FeLV, kediden kediye direkt bulaşabildiği gibi gebelikte ve süt yolu ile anne kediden yavruya da bulaşabilir.

FeLV enfeksiyonu oldukça karışık bir olgudur. Hastalık vücuda girdikten sonra virus hücrelerde çoğalır. Viral RNA kendini kopyalayarak DNA oluşturur. Bu noktadan itibaren virus DNA’sı kedi hücresinin DNA’sı ile birleşir. Bu birleşme olayı sonucunda infekte kedilerin %20’sinde malignant-kötü karakterli bir hücre çoğalması başlar, bu da lenfosarkom olarak adlandırılan bir çeşit lenf kanserine neden olur. Enfekte kedilerde genellikle immun yetmezliğe neden olur. Ölüm nedeni çoğunlukla bağışıklık sistemi baskınması sonucu gelişen fırsatçı enfeksiyonlar, anemi ve tümörlerdir.

FeLV enfeksiyonunun klinik belirtileri genellikle yetişkin kedilerde görülür. Hastalığa yakalanan dört aylıktan küçük kedi yavrularında ölüm çoğunlukla ani gelişir. Yaşlı kediler hastalığa doğal olarak bağışıklık geliştirir. Hastalığa yakalanan kedilerde klinik semptomların görülmesi aylar hatta yıllar alabilir. Kronik enfeksiyon kediler salya ile yüksek miktarda virus saçarlar.

Kedi Lösemi Virusu Hastalığında, klinik belirtiler oldukça çeşitlidir. Etken farklı dokuları etkileyebilir ve buna bağlı semptomlar değişkenlik gösterir. Ancak genel olarak yetişkin kedilerde bağışıklık sisteminin baskılandığı durumlarda hastalıktan şüphelenmek gerekir. Hastalık belirti göstermeden yıllarca kalabildiği gibi, bazı semptomlar görülebilir. Enfekte kedilerde oldukça yaygın diğer bir semptomsa, kemik iliği baskılanmasına bağlı gelişen anemi-kırmızı kan hücrelerinin azalması, lökopeni-beyaz hücre sayısının azalması olarak genellenebilir. Hücresel bağışıklık zayıfladığı için vücut çeşitli hastalık etkenlerine açık hale gelir. Tekrarlayan solunum yolu enfeksiyonları ve ağız ve diş hastalıkları en sık görülenler arasındadır. Ayrıca virüsün etkisine bağlı böbrek hastalıkları ve hatta artritis-eklem iltihabı görülen vakalar bildirilmiştir.

Kedi Lösemi Hastalığı ve Korunma

Yaşa bakılmaksızın kilo kaybı ve kronik rahatsızlıkları olan kedilerin FeLV ve FIV yönünden test edilmeleri gerekir. Günümüzde kedi kanında FeLV antijenleri ve antikorları saptamak amacıyla kullanılan çok çeşitli ve güvenilir hızlı uygulanabilir testler mevcuttur. Tüm FeLV aşılarının yeterli korunma sağlaması için minimum iki doz uygulama gereklidir. Bu iki dozun en erken 8 haftalık yaştan başlayarak, tercihen 2-4 hafta aralıklarla uygulanmış olması gerekir. Sadece ilk aşılama için bu şartları sağlamış olan kediler devam aşılarında tek doz olarak aşılanabilir. İlk aşılamalar arasında 6 hafta veya daha fazla süre geçmiş olan kedilerin 3. bir doz aşı ile yeniden aşılanması gereklidir. İlk aşılama programında bu şartları sağlamış olan kedilerdei FeLV aşılarının 2-3 yılda bir uygulanması koruyuculuk açısından yeterli kabul edilir. Yıllık tekrarlara gerek yoktur.