Kedi Genç hastalığı, kedi panleukopenia, feline parvovirus hastalığı, kedi panlökopeni hastalığı veya kedi gençlik hastalığı(FPV) olarak da bilinmektedir.

Kedi Genç Hastalığı ve Aşılama

“Kedi Panlökopeni”, ” Feline Panleukopenia”, “Kedilerin Kanlı İshali” hastalığına karşı uygulanan koruyucu bir aşıdır.
Ülkemizde FPV e karşı adjuvant içermeyen MLV aşıları kullanılır. FPV için MLV aşıları uygulandıktan hemen maternal antikor varlığında dahi hızlı ve yüksek koruyucu etkili, hedeflenen bağışıklık düzeyini sağlayabilen gelişmiş aşılardır.

Bağışıklık ve İmmunite

• Doğal enfeksiyon/hastalık sonrasında bağışıklığın ömür boyu devam ettiği kabul edilir.
• Her ne kadar Feline Panlökopeni hastalığı kedi spesifik parvoviruslar (FPV) nedeniyle oluşuyor olsa da, enfekte kediler köpeklerde CPV ve varyantlarına bağlı parvoviral hastalıklara neden olabilirler. Diğer bir deyişle; kediler köpekler için parvoviruslar (kanlı ishal hastalığı) taşıyıcısı olabilirler. Aşısız kediler hastalanmaksızın köpeklere hastalığı taşıyabilirler. Bu sebeple, kedilerin aşılanması aşısız köpeklerin hastalıktan korunması için önemlidir.
• Anne sütünden geçen maternal antikorlar, yavru kediler için hastalıktan koruyucu önemli bir etkendir.
• Aşı programında yavru kedinin tekrar aşılarından birinin 16 hafta ve sonrasında yapılması ve ayrıca 26 ve 52 haftalık yaşlarda birer tekrar daha yapılması durumunda, en az 3 sene boyunca hastalıktan korunduğu kabul edilir. Bu şartlar altında yıllık tekrarlara gerek yoktur. Senelik tekrarlar yerine 3 yılda bir aşılama yapılması önerilir.
• MLV aşıların hiçbir şart altında gebe bir kediye uygulanmaması gerekir. Uygulanması halinde virüsün plasental yolla fötusa geçmesi ve erken gebelik kayıplarına neden olma riski bulunur.
• Aynı zamanda MLV FPV aşılarının hiçbir şart altında 4-6 haftalık yaştan önce uygulanmaması gerekir. Uygulanması halinde kan beyin bariyerini geçerek beyin hasarlarına neden olma riski vardır.
• Yine aynı şekilde MLV FPV aşılarının bağışıklık sistemi herhangi bir sebepten zayıflamış (başka bir hastalık varlığında, FIV ve/veya FeLV olgularında, bağışıklığı baskılayıcı ilaç -kortizon gibi- kullanıldığı durumlarda, vs) kedilerde uygulanmaması gerekir. Bu hastalarda aşı uygulaması sonrası virüs replikasyonu – virüs üremesi kontrolsüz olacağından klinik panlökopeni görülmesi muhtemeldir.

Hastalığa Bağlı Notlar

• Bulaşmayı takiben ilk hastalık belirtileri 2-7 gün sonra görülmeye başlar.
• Hastalığın ilk klinik belirtisi yüksek ateştir. Genellikle 1-2 gün kadar sonra kusma başlar. İshal her hastada spesifik değildir. Ancak dehidrasyona bağlı hastalıklı kediler daha çok su içmeye başlar. Hastalığın ilerlemesi durumunda termal dönemde düşük ateş ve sonrasında septik şok ve/veya yaygın damar içi kanın pıhtılaşmasına bağlı (DIC) ölümler görülür.
• Virüs çevrede 1 yıldan fazla hayatta kalabilir. Dolayısıyla bu durum, 1 yıl önce kontamine olmuş bir bölgeye gelen aşılanmamış/yetersiz aşılanmış bir kedinin hastalık kapabileceğini anlamına gelir.