Veteriner diş hekimliği hizmetimiz ile evcil hayvanınızın ağız ve diş sağlığı konusunda destek sağlıyoruz. Veteriner diş hekimliği hizmeti sağlayan veteriner hekim kadromuz kedi veya köpeğiniz için gereken özeni gösterebilecek bilgi ve deneyimdedir.

Kedi ve köpeklerin önemli bir kısmında 2 yaşından itibaren çeşitli diş hastalıkları oluşmaya başlar. Bunlardan en sık karşılaşılan diş taşları ileri ki dönemlerde diş eti çekilmeleri, diş çürükleri ve diş kayıplarına hatta sistemik enfeksiyonlara neden olduğundan en çok dikkat edilmesi gerekenler arsında ve ne yazık ki en çok gözden kaçan hastalıklar arasındadır.
Minik dostunuzun dişlerinde oluşan diş taşlarının diş etine ve dişin dış katmanlarına zarar vermeyen özel aletlerle, uzman bir hekim tarafından hijyenik olarak temizlenmesi gerekir. Dişler temizlendikten sonra isteğe ve ihtiyaca göre gene özel diş cihazları kullanarak detaylı temizlik ve parlatma işlemi yapılabilir.

Veteriner Diş Hekimliği Uygulama Alanları

Diş Hastalıkları ve Ağız Kokusu

Genellikle 2 yaşın üzerinde kedi ve köpeklerde oluşabildiği gibi, çeşitli metabolik rahatsızlık veya hastalıklara bağlı genç hayvanlarda da oluşabilmektedir. Burada bilmemiz gereken önemli nokta, ağız kokusunun ağız içi bir rahatsızlıktan kaynaklanabildiği gibi, sistemik bir rahatsızlıktan da kaynaklanabileceğidir. Dolayısıyla en kısa zamanda veteriner hekimimizin ziyaret edilmesi gerekir.

Hayvanınızın ağzını hiç açtınız mı? Diş sağlığının öneminin bilincinde misiniz? Kedi ve köpeklerin yüzde 80´inin, yaşamlarının bir döneminde, diş dökülmesine yol açan diş ve dişeti sorunu yaşadığını biliyor musunuz?

Süt ve Kalıcı Dişler

Kedi ve köpek yavruları tıpkı insanlar gibi dişsiz doğarlar. 2-4 haftalıkken, köpek yavrularının 28, kedi yavrularının 26 dişi çıkar. Süt dişlerinin oluşumu ve dizilişi çok önemlidir, zira üç aylıktan itibaren dökülmeye başlar ve yerlerini kalıcı dişlere bırakırlar.

Kalıcı dişlerin oluşumu 7 aylıkken tamamlanmış olmalıdır. Yetişkin bir köpeğin 42, kedinin 30 dişi vardır. Genç hayvanlarda sıkça rastlanan problem süt dişinin düşmemesidir. Bu olay Yorkshire Terier, Kaniş gibi küçük köpeklerde sık görülür.

Dökülmeyen süt dişi, aynı kanalda kalıcı dişlerin çıkmasını dolayısıyla da kalıcı dişlerin düzenli dizilişini önler ve önemli çene-ağız kapanış sorunlarına yol açar.Genellikle süt kanini (köpek dişi) dökülmemeye eğilimlidir. Bu nedenle kalıcı dişler dökülmeyen süt dişlerinin hemen yanında çıkarlar. Eğer süt dişleri 7. Ayın sonuna kadar dökülmezse, köpeğinizi veterinere götürmeli ve süt dişinin çekilmesini sağlamalısınız.

Diş Çürümesi Hayvanlarda Enderdir. Diş çürümesi, mine tabakasının aşınması sonucunda, önce mine tabakasında, ardından dentin tabakasında ve nihayet pulpada görülen doku tahribatıdır. Çürük, genellikle asitli ortamlarda daha hızlı gelişir. Kediler ve köpekler etobur olduklarından dirençlidirler, diş çürümesi çok ender görülür.

Diş Kırılması

Diş kırılması, dalaşma ve tahta, taş , kemik vb. sert maddeleri kemirme sonucu olabilir. Kırılma pulpaya yakın bir yerden olursa , çok acı verir. Dişteki hasarın boyutuna göre kırılan bölgenin dolgu maddeleri ile doldurulması veya dişin çekilmesi yoluna gidilebilir.

Diş Tartarları

Çok sık görülen bir sorundur. 8 yaşından büyük kedilerin %50´sinde, köpeklerin %75´inde görülür. Dişle dişetinin birleştiği noktada, besin artıklarının salya ve ağızdaki bakterilerle karışarak oluşturduğu sert tabakadır. Bir kez yerleşince, temizlenmediği takdirde hızla ilerler, iyice sertleşip bir tabaka haline gelir. Bu düzeye geldiğinde dişler fırçalanırsa, tartar kolayca atılabilir. Ancak, önlem alınmazsa dişetinin çekilmesine, dolayısıyla ağrıya yol açar.

Dişeti çekilmesi ilerleyince diş sallanmaya başlar ve apse belirir. Apse oluşumu kısa sürede büyür ve bir süre sonra diş düşer. Tartar, hayvanın nefesini çok pis kokmasına ,ağrıya, huzursuzluğa ve hayvanın iştahının kaçmasına yol açar.Aynı zamanda, kan enfeksiyonu (septisemi), kalp enfeksiyonu (myokardit), sinir enfeksiyonuna da sebebiyet verir. Bu nedenle vakit geçirilmeden veterinerinize başvurup, tartar plakları temizletilmelidir.Bu temizleme işlemi genel anestezi eşliğinde, ultrasonik temizleme cihazları gibi cihazlarla yapılır. Ancak, ilerlemiş tartar vakalarında, dişte sallantı varsa, tartar sardığı dişin kökünü gevşeteceğinden tek çare, o dişi çektirmektir. Unutmayın ki tartarlı dişi ağızda bırakmaktansa, çektirmek daha sağlıklıdır. Böylece enfeksiyonlarında önüne geçilmiş olur.

Evde Diş Bakımı

Hayvanınızın ağzını ve dişlerini kontrol etme alışkanlığını mutlaka edinmelisiniz. Bazı hayvanlar bu incelemeyi kolayca kabul ederken, bazıları muayene gibi bakımı da reddeder. Bu durumda veterinerinizin yardımına gerek vardır.

Öncelikle diş aralarına sıkışan artıkları bir kulak çöpü ile çıkarın. Özel ya da yumuşak kıllı bir fırça kullanın, üzerine biraz diş macunu sürün. Hayvanınızın ağzı kapalıyken, dudaklarını yan taraftan açarak, fırçayla dişlerini ve dişetlerini fırçalayın. Haftada bir ya da iki kez fırçalamanız yeterlidir. Bunun yanı sıra veterinerinizin önereceği bir antiseptik solüsyona batırılmış bir pamukla dişetlerine kompres uygulayın.Bu sayede onun ağzını mikroplardan ve kötü kokulardan korumuş olacaksınız.

Dişlerinin fırçalanmasına ve temizlenmesine izin vermeyen kedi ve köpekler için çoğunlukla mamalarına katılan bitkisel içerikli kozmetik ürünlerden kullanarak temizlenmesi ve hatta oluşan plakların yumuşatılarak uzaklaştırılması mümkün olabilir.

Kedilerde Ağız ve Diş Sağlığı

Ağız sindirimin başladığı ilk noktadır. Alınan gıda burada fiziksel ve kimyasal değişimlere uğrar. Bu nedenle ağız ve dişlerin sağlık durumu tüm sindirim sistemini etkiler. Kedilerin dilleri çok özel bir yapıya sahiptir. Bu fırçayı andıran dil, gıdaların alımında olduğu gibi, aynı zamanda kedinin kendini temizlemesinde de büyük rol oynar. Dilde meydana gelen kimyasal ya da fiziksel yaralanmalar beslenmede güçlüklere neden olur. Kedi gıdaları alamaz ve kendini yalayamaz. Bu durum onda strese ve durgunluğa yol açar. Ağızdan ip gibi tükrük aktığını görebilirsiniz. Dişlerde ise vurma ve çarpmalara bağlı problemler olabileceği gibi ilerleyen yaşlarda özellikle yumuşak gıda ile beslenen kedilerde diş taşları oluşur, dişlerde kahverengi yapılar olarak gözlenir. Diş taşları ise gingivite yani diş eti hastalıklarına yol açar. Bu hastalık zamanla dişlerin düşmesine neden olur. Bakteriler ürer, ağız kokmaya başlar. Dişler kırılabilir.

Dikkat edilmesi gerekenler: Kedinizin ağzı kokuyorsa, diş etleri kızarık ise, ağzından salya akıyorsa ya da kediniz ağzından bir şey çıkarmaya çalışır gibi hareketler yapıyorsa, en kısa zamanda veteriner hekiminize başvurun.

Veteriner diş hekimliği hizmeti dışında kalan tüm veteriner klinik hizmetlerimizi öğrenmek için Klinik Hizmetleri sayfamızı ziyaret ediniz.